Deze kwaliteiten heeft een ondernemer

Deze kwaliteiten heeft een ondernemer

Samenvatting artikel

Het opstarten van een eigen bedrijf is een spannende stap. De vraag is namelijk of je onderneming succesvol zal zijn. Hierbij hangt de mate van succes niet alleen af van je productideeën, je marktpositie en je startkapitaal, maar ook van je eigen kwaliteiten. Over welke kwaliteiten een goede ondernemer eigenlijk zou moeten beschikken? Dat lees je in dit artikel.

Moed

Ten eerste vergt het enige moed om daadwerkelijk de stap te zetten een bedrijf op te richten. Want laten we wel wezen, dit houdt bijna altijd wel enig risico in. Daarnaast krijg je misschien te maken met commentaren uit je omgeving die je niet gunstig gezind zijn. Een beetje dapperheid komt dus zeker van pas.

Gedrevenheid

Als je je net opgerichte bedrijf echt wilt laten uitgroeien tot een succes, dan is een bepaalde ‘drive’ echt onmisbaar. Je moet er eigenlijk nagenoeg alles voor over hebben om je onderneming succesvol te laten zijn, vooral op het moment dat het even tegen zit. Dat is toch een andere soort gedrevenheid dan die wordt gevraagd van veel werknemers.

Flexibiliteit

Inhakend op het vorige punt: als ondernemer kun je in principe geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Natuurlijk, het is verstandig jezelf soms grenzen op te leggen, maar toch: als ondernemer ontkom je er haast niet aan met enige regelmaat ook ’s avonds en in het weekend aan het werk te zijn, al is het maar om mails te beantwoorden, de administratie te doen of vakliteratuur te lezen. Flexibiliteit is dus erg belangrijk.

Theoretische kennis

Over vakliteratuur gesproken, het is elke ondernemer van harte aan te bevelen om enige theoretische kennis op te doen. Boeken over ondernemen geven je immers de best mogelijke kennis en inspiratie wat betreft het ondernemerschap. Uiteraard moet je dan wel tijd vrijmaken om deze kennis daadwerkelijk tot je te nemen.

Initiatiefnemer

Als je werknemer bent worden veel zaken voor je geregeld. Richt je daarentegen je eigen bedrijf op, dan moet je alles zelf doen. Dat maakt het ondernemerschap vooral geschikt voor mensen die er niet voor terugdeinzen op tijd de juiste initiatieven te ontplooien.

Creativiteit

Uiteraard kan lang niet elke ondernemer met een verbluffend idee komen dat een tot dan toe ongezien gat in de markt was, maar toch. Een beetje creativiteit moet een ondernemer toch wel hebben. Al is het maar om jezelf op een positieve, unieke manier te onderscheiden van concurrenten die ongeveer dezelfde producten en/of diensten aanbieden.

Sociaal vaardig

Zoals gezegd moet je als ondernemer in principe alles zelf doen. En wat je niet zelf doet, moet je toch op z’n minst in gang zetten en uitbesteden. Daarnaast zul je op de een of andere manier aan klanten moeten komen; klanten die je vervolgens natuurlijk graag wilt behouden. Voor dit alles is het buitengewoon handig als je sociale vaardigheden op een goed niveau zitten. Wie aardig is en makkelijk contact legt, krijgt dingen immers sneller en gemakkelijker gedaan, kan goed netwerken en heeft op de koop toe een betere kans klanten te werven en te behouden.

Geordend werken

Tenslotte is het must dat je als ondernemer weet hoe je geordend kunt werken. Je kunt het je namelijk niet veroorloven dat je bijvoorbeeld mails van klanten mist en niet beantwoordt, fouten maakt in de administratie, de btw-aangifte te laat indient of dat je belangrijke documentatie kwijtraakt.